maandag 31 januari 2011

De eerste ontwerpopdracht / First Design Class

Gisteren ben ik dan begonnen met de eerste Design Class van Sandra Meech. Ik heb hem niet helemaal gedaan, want zoals je in dit logje kunt zien, hoort er ook nog een vlechtwerk bij. De bedoeling is echter dat je daarvoor papier van de juiste kleur uit tijdschriften scheurt/knipt. Ik heb echter alleen quilttijdschriften en die ga ik niet verscheuren!
De vorige keer probeerde ik het met reclamefolders maar vond het toen heel lastig om geschikt materiaal te vinden. In folders staan vaak kleinere plaatjes met heel veel letters.
Nu wil ik het proberen met geverfd papier, of ik vraag in mijn omgeving of ik van iemand wat tijdschriften hiervoor mag gebruiken.


Ik vind het resultaat best leuk geworden en ik merk ook wel dat het me beter inzicht geeft in de kleurverdeling en in de sfeer die de kleuren uitstralen. Maar het vraagt toch nog best wat tijd om zo'n raster in te kleuren (en dat is best saai). Om eerlijk te zijn weet ik niet of ik dat elke keer helemaal zou doen als ik een quilt wil ontwerpen.

Inmiddels loopt mijn hoofd over van de plannen; ik kom uren (en energie) te kort! Zo grappig is dat, als je met zo'n project bezig bent, zie je ineens overal mogelijkheden en ideeën. Mijn lijstje met "dat wil ik nog proberen" wordt steeds langer! Leuk is dat.

Yesterday I started with Sandra Meech's first Design Class. The exercise isn't complete yet. As I showed here, the assignment also involves weaving paper from magazines. However, I only have quilting magazines that I don't want to spoil!
Last time I used junk mail but it was very difficult to find suitable material. Now, I'll try to paint some paper or I'll ask around if someone has some magazines I can use. 

The result is nice enough and I do think it gives me a better understanding of how the colours work together in a piece. But it takes quite some time to colour the entire grid (and that's quite boring, to tell you the truth), so I don't know I would use this technique every time I were designing a quilt.

By now, my head is filled with plans, I lack time (and energy) to execute them all! It's funny, when you're working on a project, you suddenly see possibilities and ideas everywhere. My list of "I would like to try that" is getting longer and longer! It feels great.

3 opmerkingen:

Beth zei

I give you a lot of credit for doing exercises and I do like the way you are keeping all your work neatly in a book. This will be great to look at in the future and see where you came from - documenting your journey. I just have a pile of experiments on a shelf. Starting a project is so exciting.

Aart zei

Leuk hé, als je bijna gek wordt van een nieuw project, bij mij raast er ook van alles door mijn lijf en hoofd. Ik moet me dan proberen te beheersen, ik draai door en dat gaat ten koste van mijn werk. Misschien leer ik dat nog wel eens.
http://quiltaart.blogspot.com

marjolijn zei

Toch is af en toe zo'n oefening zo gek nog niet. Zoals je zegt, het geeft wel inzicht. En je krijgt soms ook heel verrassende combinaties. Ik moet nodig eens gaan starten met schetsen, maar ik moest dus eerst mijn Uitdaging afhebben. Dus nu heb ik geen excuses meer.