maandag 3 januari 2011

Mijn eerste quilt

Of: de eerste quilt waar ik aan begon, niet de eerste quilt die ik afmaakte. In mijn eerste logje schreef ik al dat ik in 2006 ben begonnen met quilten. Toen volgde ik een basiscursus bij de Bricoleur waar ik een sampler maakte. Met de hand uiteraard, dat hoort bij een basiscursus, zeggen ze.

Natuurlijk heb ik er wel iets aan veranderd. Het was de bedoeling dat we twee Dresden plates zouden maken: één met ronde punten en één met scherpe punten. Ik ben echter niet zo dol op Dresden plates dus ik vond één zo’n exemplaar in mijn sampler wel genoeg. Toen heb ik in een 1000-blokken boek een ander patroontje gezocht naar een tegenhanger voor de tumbling blocks. Het is dit blok geworden.



Verder heb ik in een boek van Karin Pieterse een mooie patchworkrand gevonden. Met wat rekenwerk heb ik deze aangepast voor mijn quilt en als extra rand toegevoegd.
Pas afgelopen jaar heb ik deze quilt afgemaakt. Mijn tempo is niet zo hoog én… er zijn zoveel leuke dingen te maken! Steeds weer kwamen er andere projecten tussendoor die mijn aandacht afleidden. Ik vrees dat dat niet zal veranderen. Inmiddels heb ik al een aardig rijtje quilts onder handen. Ze zullen vast allemaal een keer de revue passeren hier.

Vandaag ga ik de top afmaken van ook al een oud project: een flanellen dronkemanspad. Zo zag het er ongeveer twee jaar geleden uit:

Het heeft schandalig lang stilgelegen, maar afgelopen jaar heb ik het weer opgepakt. Ik besloot dat ik de top groter wilde maken dus ik heb wat flanelletjes erbij gekocht. Nieuwe blokken gesneden en voilá, de top is nu bijna klaar.
Voor de achterkant heb ik al stof gesneden (simpele vierkanten) dus die zit, als het goed is, zo in elkaar.

5 opmerkingen:

Marielle zei

Hij is mooi gewroden, neem je hem (of is een quilt een haar?) mee naar het weekend?

neeftje zei

hij is zooo mooi, in het echt nog 1000x mooier! groetjes

christina zei

Volgens mij was jij met deze sampler aan het quilten tijdens het laatste quiltweekend. Prachitge kleuren.

Plakhuis zei

Je sampler is PRACHTIG!!!

Dea zei

@Marielle: dankjewel! Als er genoeg plaats is in de auto, neem ik hem mee. ;)

@Jacq en Heleen: bedankt!

@Christina: dat klopt, deze was ik toen aan het quilten. De kleuren komen helaas niet zo goed uit op de foto.