woensdag 5 januari 2011

The Sketch Book Challenge: januari

In een eerder logje schreef ik al over de Sketchbook Challenge: de schetsboekuitdaging. Een groep kunstenaars daagt je uit om te gaan werken met een schetsboek. Dit kan je helpen bij het ontwerpen van je eigen quilts. Op deze blog lees je er meer over.

Op de eerste dag van elke nieuwe maand geeft een van de kunstenaars een thema op. Aan de hand daarvan kun jij in je schetsboek gaan werken. Je bepaalt zelf op welke manier en met welke materialen je dat doet.

Daarnaast laten de kunstenaars zien hoe zij invulling geven aan het thema en worden er tutorials en allerlei inspirerende posts geplaatst. Het is zeker de moeite waard om eens op de sketchbookblog rond te neuzen. Er is veel te ontdekken en te leren.

Omdat niet iedereen uit de voeten kan met de Engelse tekst, heb ik Sue Bleiweiss, een van de initiatiefnemers, gevraagd of ik elke maand een vertaling van het logje over het maandthema hier mag plaatsen. Gelukkig vond zij dat een goed plan!

Hieronder volgt de vertaling van het thema van januari. Deze is opgesteld door Jill Berry. De originele tekst is terug te lezen op de Sketchbook Challenge blog.
 
Het thema voor januari is

DAT WAT JE HET MEEST WAARDEERT (of onbetaalbaar, letterlijk: hoog geprijsd)

Deze woorden zijn geïnspireerd door het werk van zuster Corita Kent, een non die fantastische grafische zeefdrukken maakte in de jaren zestig en zeventig. Zuster Corita was een kunstenares, een sociaal acitiviste en een dankbaar persoon die elke dag als een geschenk zag. Je kunt hier meer over haar lezen.
Ik had het geluk dat mijn moeder al vroeg fan was van zuster Corita en dat zij haar kunstwerken door het hele huis hing. Dit is mijn favoriete werk, het hangt in mijn moeders woonkamer, waar ik nu ben.



Maak een schets van alles wat JIJ HET MEEST WAARDEERT. Dat kan je hond zijn of je kind, je man, je lievelingstheekopje, je rechterhand, alles wat je dierbaar is. Let op en kijk goed om je heen en schets, schets, schets. Hier is mijn opstartpagina: mijn kinderen als baby’s, boeken, bessen, alle dingen met een “B” die ik het meest waardeer.

 
ZET ‘M OP!!!!

Gaandeweg zal ieder van ons, de kunstenaars en gidsen die zich hebben opgegeven om de groep een jaar lang te leiden, bloggen over wat zij doen met dit thema. Ik zal videos en tutorials op mijn blog  posten gedurende de maand. Dit is je kans om te leren, te oefenen, oog te hebben voor wat waardevol is en misschien begint hier de gewoonte om elke week een dag met kunst bezig te zijn, een gewoonte die je al zo lang wilt invoeren.

Januari is de maand van vernieuwing, van een frisse start, genoemd naar Janus,
de Romeinse god van poorten, deuren, deuropeningen, begin, einde en tijd.
(Met dank aan mijn moeder voor dit snoepje uit haar Latijnse lessen.)

DAT WAT JE HET MEEST WAARDEERT

Vul zo veel bladzijden over het thema van deze maand in je schetsboek als je wilt en plaats foto’s daarvan in de flickr-groep van de Sketchbook Challenge hier of op je weblog als je dat hebt.

Hoe kom je in aanmerking voor de prijzen:
Om in aanmerking te komen voor de prijzen van deze maand, moet je ten minste één foto uit je schetsboek over dit thema plaatsen in de flickr-groep van de Sketchbook Challenge en je MOET een van je foto’s ‘taggen’ met deze code: “jan246”. BELANGRIJK: TAG ALSJEBLIEFT SLECHTS ÉÉN VAN JE FOTO’S  met deze speciale code! Het is niet nodig om meer dan één foto te taggen en het geeft je niet meer kans om een prijs te winnen.

Hier kun je foto’s vinden van de prijzen van deze maand en informatie over hoe je foto’s kunt uploaden op flickt staat hier.

De winnaars worden bepaald aan de hand van een willekeurige trekking op 31-01-2011 en bekendgemaakt op de Sketchbook Challenge blog op dezelfde dag of op 01-02-2011.

Klik voor de details over de Sketchbook Challenge hier.

WELKOM IN 2011
Het jaar van de Sketchbook Challenge!



1 opmerking:

christina zei

dankjewel voor de vertaling. En we gaan weer een nieuwe uitdaging aan.