zaterdag 1 januari 2011

Gelukkig nieuwjaar en sneeuwverven

De beste wensen voor iedereen, op deze nieuwjaarsdag. Een mooie dag om met iets nieuws te beginnen! Door het nieuwe artquiltforum zijn de quilt- en experimenteerkriebels bij mij weer in volle hevigheid toegeslagen. Daar schijnt een blog bij te horen, dus op aandringen van o.a. Christina begin ik daar nu ook mee. :)

In 2006 ben ik begonnen met traditioneel quilten, wat ik nog steeds met veel plezier doe. Daarnaast probeer ik langzamerhand wat dingetjes uit op minder traditioneel gebied. Het lijkt me leuk om daar op deze blog verslag van te doen en reacties van medequilters te krijgen op mijn werk en probeersels. Hopelijk kunnen we van elkaar leren!

Laat ik gelijk maar zo’n probeersel laten zien: sneeuwverven. Zelf stof verven leek me altijd erg mooi, maar ook: vreselijk veel werk. Vooral al dat spoelen! Mijn mooie verfpakketje, dat ik maanden geleden in een overmoedige bui had aangeschaft, stond dus nog onaangeroerd in de kast.

Op eerder genoemde artquiltforum werd ik echter aangestoken door de enthousiaste verhalen over sneeuwverven van Christina, Aart en Cobi. Na een paar nuttige tips, heb ik de stoute schoenen aangetrokken.
Uit de schuur haalde ik twee emmertjes: een kleinere met gaatjes in de bodem en een grotere waar de kleine precies in viel. Ik sneed van een oud crèmekleurig dekbedovertrek 4 lapjes van ca. 50 cm bij 50 cm en zette deze een nachtje in de soda. Toen kon het avontuur beginnen.

De eerste twee lapjes heb ik niet gedroogd voor ik ze ging verven met procion. Eén lapje legde ik in de grote emmer. De kleine emmer hing ik daarin met het tweede lapje. Daarbovenop kwam losjes een laag sneeuw tot de stof bedekt was.
Op de helft van de sneeuw heb ik wat rode jaspis gestrooid (ongeveer 2,5 g), op de andere helft eenzelfde hoeveelheid barnsteen. In het midden heb ik een heel klein beetje citrien gestrooid. Toen: deksel erop en naast de verwarming.
Een paar uur later was de sneeuw gesmolten maar er lag nog wat verfpoeder op de stof. Het leklapje was bovendien nog niet eens helemaal nat! Nog een laag sneeuw eroverheen dus en deze keer goed aangeduwd.
De volgende dag kon ik de lapjes uitspoelen en drogen. Dit is het resultaat:

Het rechterlapje is het leklapje.

Niet slecht, hè?

De volgende twee lapjes heb ik wel eerst laten drogen. Vervolgens weer 1 lapje in de uitlekemmer en 1 lapje bovenin. Deze keer schepte ik direct een dikkere laag sneeuw op het lapje, met wat flink aandrukken.
Vervolgens verspreidde ik ongeveer 2,5 g onyx. Her en der strooide ik een puntje azuriet en turkoois, in de verwachting dat de lapjes zwart zouden worden met wat kleine puntjes blauw en turkoois.

Het rechterlapje is weer het leklapje.
Totaal niet wat ik verwachtte dus! Geeft niets hoor, ik vind het resultaat evengoed prima. En ik heb ervan geleerd dat zelfs een heel klein beetje van vooral turkoois, heel duidelijk te zien is.

Helaas is de sneeuw nu verdwenen maar ik ga zeker nog verder met stof verven. Het (uitspoel)werk en de kliederboel valt me erg mee en de resultaten vind ik zeker de moeite waar. Ik ga echter wel andere stof kopen want die oude dekbedhoes begint te pluizen. Zulke mooie kleuren verdienen een mooi stofje!

10 opmerkingen:

Cisca zei

Hoi Dea,

Leuk dat je ook een weblog bent begonnen. Ik ben benieuwd naar je experimenten en andere stoffige experimenten. Ik zet je gelijk bij mijn favorieten!

groetjes, Cisca (Quiltbeetje)

Ingrid zei

Ha die Dea,
Mooi dat je een blog begonnen bent. Ik zet je ook in m'n reader. Wow! Gelijk maar aan het sneeuwverven gegaan. Petje af. Succes met je blog verder.
Groetjes Ingrid.

Plakhuis zei

Leuk Dea, je eigen blog. Veel succes en ik zet je in reader. Sneeuwverven is goed gelukt. Ik doe het je niet na.

Irene zei

Leuk dat je een blog bent begonnen Dea. Ik wil mij ook nog aanmelden bij Christina haar art-forum.
Deze winter ook een paar keer gesneeuwverfd. Op mijn blog kun je daar over lezen.
Ik ben je maar gelijk gaan volgen.

christina zei

Wat ben ik ook nu weer trots op je. En direct maar met foto's en links werken. Dat vind ik knap voor een eerste blog.

En helemaal mooi om je eerste eigen sneeuwverflappen te zien!

De onyx doet niet zoveel he. Ik kan me jouw verwachtingen voorstellen, maar hooguit wordt je blauw donkerder. Voor een goede zwarte kleur moet ik je verwijzen naar de blog van nienke.

Cobi zei

Hallo Dea. welkom in blogland. ik heb er nooit spijt van gehad er eentje te zijn begonnen. je leert weer zoveel mensen kennen en het is zo leuk om te delen. mijn ouders lezen mijn blog ook om te zien wat ik maak. van je eerste sneeuwverfsessie vind ik de linker erg mooi, hele mooie tekening. met turkoois krijg je vaak minder tekening maar bij jou zit er wel een mooie tekening in maar ik trek erg naar de donkerder kleur van het leklapje.
overigens een leuke woordspeling, de naam van je blog!

Aart zei

Gefeliciteerd met je blog Dea!! Dat noem ik nog eens een goed voornemen, we kennen elkaar nog maar heel kort, maar ik ben verrast dat ik je al heb kunnen inspireren.
http://quiltaart.blogspot.com

Margeeth zei

Ha leuk, een nieuw blog en gelijk al aan het sneeuwverven. Als je je stoffen na het verven nog even zapt in de magnetron dan zal de onyx misschien beter werken.

yvon zei

Leuk dat je een eigen blog hebt. Toen we elkaar voor het eerst omtmoette tijdens het weekeind in Fredeshiem was je net begonnen met quilten maar wat je maakte was zo mooi. Dus ik weet zeker dat we nog heel veel moois van je in je blog zullen zien.

neeftje zei

hey dea, gezellig welkom in blogland!! je staat in mijn rijtje favo's groetjes