donderdag 13 januari 2011

Wascotekening

Sorry, Aart, ik ga je nog langer in spanning houden: ik ben nog niet klaar met de geverfde bladen en de wol.
Maar ik heb evengoed iets om te laten zien. Toen ik de wasco kocht, ben ik daar uiteraard dezelfde dag nog mee aan de slag gegaan. Eigenlijk had ik natuurlijk glad papier moeten gebruiken maar daar dacht ik te laat aan.



Ik kreeg de kleuren niet goed op de foto, terwijl het daar voor mij om draaide bij deze tekening. Gaandeweg is er echter ook een bepaald patroon of ritme ontstaan dat ik wel interessant vind.

De tekening is geïnspireerd door een prachtig natuurgebied in deze streek: het Guisveld.  Hier kun je wat foto's bekijken van het gebied. Het is een belangrijk broedgebied voor weidevogels en als je door het gebied vaart, zie je dus ook veel verschillende soorten, heel mooi.
Het heeft zo zijn voordelen om leerkracht te zijn want elk jaar mag ik met mijn groep 7, onder leiding van een gids van Staatsbosbeheer, door dit gebied varen. Het is mijn favoriete excursie, al doen we hem elk jaar weer; mij verveelt het nooit.
We varen dan door de sloten en vaarten langs de weilandjes en veenlandjes. Voor de kinderen is het hoogtepunt als we op zo'n eilandje aan land gaan. Ze mogen daar dan met z'n allen springen en voelen dan de grond veren. Dat veen is natuurlijk net een spons. Een sensatie, vinden ze dat!

Voor mij is dit het mooiste stukje van Nederland. Ik kan er maar geen genoeg van krijgen. Als ik naar school fiets, kom ik hier langs. Ik heb het gebied dus gezien in alle jaargetijden en bij elk weertype: het is altijd prachtig. Al jaren heb ik in mijn hoofd om hier een quilt mee te maken. Door het schetsboek en het thema van deze maand, kwam dat idee weer naar boven. Langzaam begint dat idee steeds concreter te worden. Ik kan niet wachten tot ik weer achter de naaimachine kan!

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is ook een prachtig gebied. Ik vind het vooral in het voorjaar mooi, als je heel voorzichtig dat tere groen aan de bomen en struiken ziet verschijnen en een paar weken later is alles groen, zo mooi!

Groetjes, Mam

Irene zei

De tekening heeft inderdaad een prachtig patroon. Enne... herken ik hierin ook de kleuren van je vorige blogje????

Nienke zei

Wat leuk toch dat het schetsen je weer inspireert om er verder mee te gaan, weer iets in gang zet, succes!

christina zei

Er zit een prachtig patroon in. Maar was jij niet diegene die zi'n hekel aan wasco had?

Anoniem zei

Dea,als je het krijt eerst op een dikke kwast doet en dan op papier kan je ook heel zachte kleuren maken.Zo heb ik de achtergrond van mijn eerste werkje gemaakt.Je tekening doet me denken aan de tuin van mijn vader....Een quilt die al jaren in mijn hoofd zit maat er nog niet uit is gekomen.
Marrie-Jette.

Dea zei

@Marie-Jette, ook al zo'n leuke tip! Bedankt, dat ga ik zeker uitproberen.