donderdag 3 februari 2011

The Sketchbook Challenge: Februari

Ook deze maand plaats ik een vertaling van het thema van de Sketchbook Challenge (als je hier klikt, vind je de originele tekst). Deze keer is de uitdaging geschreven door Laura C-W.

Meer uitleg over deze uitdaging schreef ik eerder hier en hier.

Klik hier voor de eerste foto.

Het schetsboekthema voor februari


Hier is Laura CW. Welkom in februari, de korte maand, voor velen van ons een keerpunt in het seizoen, en soms, zoals hier in het bevroren noorden, een maand van tegenstellingen. Winterweer kan worden opengebroken door de warme Chinook-winden die de sneeuw en het ijs wegsmelten en ons de hoop geeft dat het voorjaar eens zal komen.

Het thema voor februari is:
TEGENSTELLINGEN

"Tegenstellingen" is mijn thema voor jou deze maand. Dit is een heel open thema. Gaandeweg kun je kiezen welke kant je ermee opgaat. Bedenk dat je een beeld sterker kunt neerzetten als je het naast zijn tegengestelde plaatst. Een warme kleur komt wordt warmer als je hem combineert met precies het juiste toefje van een zeer koele kleur. Ruwe textuur wordt benadrukt door een glad oppervlak. Harde lijnen worden krachtiger als ze contrasteren met zachte gebieden.
Op de foto hierboven, zie je tegenstellingen in kleur, temperatuur, oriëntatie in de ruimte, soorten markeringen... en nog veel meer.

Link naar de schets die hieronder wordt genoemd. 

Deze schets is een vervolg op een van de tekeningen die ik in januari deelde: de vogels. Die schets werd gedomineerd door een vogelhuisje. In dit vervolg, komt het vogelhuisje terug maar zet ik dit af tegen een spiraalvormige schelp.
Tegenstellingen: organische / geometrische vormen en open vormen / gesloten vormen. Daarnaast zijn er conceptuele tegenstellingen (bijv. de ideeën van de elementen).

Ik stel voor dat je visuele tegenstellingen gaat verzamelen in je schetsboek. Je zou kunnen brainstormen met woorden; of stukjes uit tijdschriften, folders en kranten scheuren; je kunt met je gebruikelijke gereedschap en materialen tegenstellingen verkennen die je interessant vindt.
Als je er in plaats daarvan voor kiest om direct aan de slag te gaan met je pagina's, geef ik je deze uitdaging mee: wees je bewust van de tegenstellingen die je schetsen of pagina's tot leven kunnen laten komen.

Deze twee schetsen zijn gemaakt met een grafietpotlood. Met een 4B potlood zonder hout kon ik een paar zeer donkere gebieden maken. Met een Derwent Sketching HB, light wash-potlood, vervaagde ik andere delen juist.

Link naar de eerste schets.

Link naar de tweede schets.

De bovenste schets is van een schelp, de onderste van een stuk hout. Zorgvuldig observeren maakt dat ik me goed concentreer, dat ik mijn ogen en hand train en het stimuleert me om met nieuwe ideeën te komen.

Onder tegenstellingen vallen lichte en donkere gebieden, textuur en glad, dikke en dunne lijnen, agressieve en zachte markeringen. Geen van deze schetsen kostte me meer dan ongeveer 15 minuten. Beide schetsen leverden me ideeën op die ik verder uit kan werken.
Wat zal het schetsen jou opleveren? Wat haal jij uit het met aandacht kijken naar tegenstellingen?
(Later zal ik een tutorial geven over het maken van markeringen. Kort maar krachtig. Houd het in de gaten.)


Het thema voor februari is:
TEGENSTELLINGEN

Verder schrijft Laura hoe je mee kunt doen aan de wedstrijd. Hiervoor gelden dezelfde regels en aanwijzingen als in januari dus vertaal ik dit niet nog een keer. Je kunt mijn eerdere vertaling hier nalezen.

De code (tag) die je aan je foto moet hangen, is natuurlijk wel anders deze maand. Als je mee wilt doen met de wedstrijd moet je één foto de code (tag) "FEB487" meegeven als je hem op de Flickr-groep plaatst.

De foto's van de prijzen vind je hier.

De winnaars worden willekeurig getrokken op 28 februari en dezelfde dag of een dag later aangekondigd op de Sketchbook Challenge blog.

I translated the February's challenge from the Sketchbook Challenge blog.

3 opmerkingen:

christina zei

Door jouw vertaling weet ik direct welke tegenstelling ik ga gebruiken: dik en dun, want ik ben op dieet en vanmiddag net bij de diëtoste geweest. Inmiddels ben ik al 15 kilo kwijt maar er moeten nog veel meer af.

ina zei

mooie vertaling weer.

Anoniem zei

dankjewel voor de vertaling.Mijn engels is niet meer wat het geweest is dus ben ik er erg blij mee..
Marrie-Jette.