dinsdag 8 februari 2011

Even iets anders / Something else today

Ja, ik weet het, eigenlijk is deze blog bedoeld voor quiltverhalen. Maar nu is er iets heel anders waar ik jullie aandacht voor wil vragen.

De meesten van jullie weten wel dat ik in het basisonderwijs werk. Ik ben leerkracht voor groep 7. Sinds er steeds minder kinderen naar het speciaal onderwijs mogen, hebben meer kinderen in het reguliere basisonderwijs individuele begeleiding nodig. Sommigen hebben extra begeleiding nodig op sociaal-emotioneel vlak (gedrag), anderen op cognitief gebied.

Op dit moment heb ik bijvoorbeeld drie individuele leerlijnen voor taal, rekenen en spelling. Ik kom op vier verschillende rekenniveaus binnen mijn groep. Voor al die kinderen moet ik aparte instructies geven. Dat is eigenlijk niet te doen, zeker omdat de klassen er echt niet kleiner op zijn geworden. Het gevolg is dat kinderen tekort komen. Dat weet ik maar ik kan niet meer geven dan honderd procent, hoe graag ik ook zou willen.

Nu heeft onze regering bedacht dat er nog meer bezuinigd moet worden op passend onderwijs: nog minder plaatsen in het speciaal onderwijs, minder geld voor ambulante begeleiders, grotere klassen enz. De gevolgen voor het onderwijs zijn groot. Nog meer kinderen zullen niet de aandacht en begeleiding krijgen die ze nodig hebben. En dat geldt voor alle kinderen, niet alleen voor degenen met leer- of gedragsproblemen. Juist ook de rest van de klas zal hieronder lijden omdat ik minder tijd en aandacht aan hen kan besteden.

Als jullie, net als ik, vinden dat deze maatregelen desastreus zijn voor het onderwijs (en dus voor de toekomst van onze maatschappij!), vraag ik jullie de petitie te ondertekenen op deze site: passendonderwijs.petities.nl. Meer informatie kun je ook vinden op www.passendonderwijs.nl en op www.poraad.nl.

Today I wanted to share my concern for the educational system now our government is planning to execute some major cut-backs. I am a teacher myself, so I'm confronted with overcrowded classes and children needing more than I can give them everyday. It is frustrating.
A group of people has started a protest which can be supported on one of the sites I mention. I hope many Dutch people will sign the petition.

8 opmerkingen:

ina zei

ik heb de petitie getekend. het is allemaal te gek voor woorden. sterkte.

marjolijn zei

Ik ben het helemaal met je eens Dea. Ik werk met verstandelijk beperkten en ook daar zijn die maatregelen voelbaar. Zo trekken ze opeens het IQ op voor extra hulp, was eerst de grens 70, is dat nu 80. Je kunt wachten op de extra problemen. Ik ga ook even tekenen hoor.
gr. Marjolijn

Anoniem zei

Ja, ik heb ook getekend. Zo wordt de leerkracht steeds zwaarder belast en de kinderen komen tekort.

Groetjes, Mam

Beth zei

Best of success in advocating for your young people

christina zei

Het is jouw blog en jij zet erop wat jij wilt. Logisch dat je dit er ook op zet. Mijn jongste spruit was zelf ooit een rugzakkind, dus ik heb het van nabij meegemaakt. Natuurlijk heb ik de petitie getekend. Ik wist niet dat die er was, dus heeft jouw blogje zeker een meerwaarde. Als leerkracht is het gewoon niet te doen als je nog meer zorgenkinderen in je klas krijgt.

Anoniem zei

Heel goed Dea,dat je dit even onder de aandacht brengt.\ik ga de petitie zeker tekenen en ik hoop dat het gaat lukken om de bezuiningen ongedaan te maken.
Gr. Tineke c

quilting Jeannet zei

Wij hebben de petitie ook getekend, en een brief geschreven aan de staatssecretaris, en de kant, en de CG raad, en Balans, en zijn naar Nieuwegein geweest,wij hebben een zoontje cluster drie op reg. school dus het gaat ons ook bijzonder ter harte, leuk dat je het onder de aandacht brengt.Ik las je berichtje bij Heleen op haar blog.Fijn weekend!

Tonny zei

Ik heb ook meteen getekend toen ik je bericht las. Het is echt dom dat de regering niet voldoende in onderwijs investeert. Dat is toch de toekomst!