maandag 7 februari 2011

Probeersel met bloemen / A technique using flowers

Zo, ik heb jullie even in spanning gehouden, hè? ;-) Zaterdag ben ik de middag en avond bezig geweest met dit probeerseltje. Zondag wilde ik er eigenlijk al over schrijven maar we kregen bezoek van de twee leukste kinderen ter wereld (mijn neefje en nichtje). Geen tijd dus, maar nu ben ik er even voor gaan zitten. Ik wil tenslotte ook wat foto's laten zien dan; dat kost altijd veel tijd.

Het begon met een artikel in de laatste Quilt & Zo (nr. 7). Daarin staat een artikel waarin Susanne Sarnowski vertelt hoe je verse bloemen kunt verwerken op stof. Dat zag er interessant genoeg uit om zelf eens te proberen.
Omdat er op dit moment weinige bloemen groeien in de tuin, heb ik wat losse bloemen gehaald bij de bloemist. Bloemen waarvan ik dacht dat ze misschien goed te verwerken zouden zijn. Zie ook de foto van het vorige logje. Daar stonden niet alle bloemen op.
Deze bloemen stonden niet op die foto terwijl ik er daar de meeste van heb. Deze bleken ook het meest bruikbaar.

De bloemen legde ik tussen twee keukenpapiertjes waarna ze moesten worden gedroogd met een hete strijkbout. Hier zie je alle bloemen die ik heb gedroogd.

Voor het drogen.
Na het drogen.
Je ziet wel dat het blad van de orchidee lelijk is geworden door het drogen. Deze heb ik dan ook niet gebruikt.
De kleinste bloemetjes in knop leken na het drogen net wriemelige insectjes. Niet bepaald het effect dat ik wilde. Uiteindelijk heb ik alleen het bloemetje linkboven, de paarse knopjes en de bloemetjes zoals die middenonder (linkerfoto) gebruikt.

Ondertussen had ik wat ongebleekte katoen geverfd. Eigenlijk moet je katoenbatist gebruiken volgens het artikel in Quilt & Zo, maar voor dit proefje kon het wel met een gewoon katoentje vond ik. Ik had wel wat dunnere katoen gepakt.

De bovenste twee rijen zijn geverfd met lekwater van het sneeuwverven. De stof is niet voorbehandeld met soda (niet aan gedacht) maar omdat ik het nooit zal wassen, hoop ik dat dat niet uitmaakt.
Op de onderste helft van het stofje heb ik twee soorten groene verf gebruikt. De bovenste rand is metallic verf van Tulip, daaronder gewone acrylverf.
Van deze laatste twee soorten verf werd de stof wel heel stug.



De stof smeerde ik in met acrylmedium (een dunne en gelijkmatige laag). Daarna legde ik de gedroogde bloemetjes erop. Eerst met mijn handen maar toen scheurde gelijk wat blaadjes dus daarna heb ik een pincet gebruikt.
De bloemen smeerde ik steeds goed in met medium. Als de plantendelen overlappen (bij mij niet), is het belangrijk het onderste goed in te smeren voordat je de tweede laag erbovenop legt.



Daarna zette ik de föhn erop om het geheel te laten drogen (ongeduldig hè?). Vervolgens heb ik het nog twee à drie uur laten drogen. Toch denk ik dat het niet droog genoeg was want later (toen ik de volgende stappen al had gedaan) zag ik de achterkant van het lapje.
Dat lijken wel natte plekken, toch?




Na het drogen kun je de stof stempelen of erop schrijven. Je zou het zelfs al kunnen naaien. Maar in het artikel stond nog een volgende stap die ik ook wilde uitvoeren: het werkje bedekken met spunfab en een stukje chiffon.
Voordat je dat doet, kun je er nog restjes garen of angelina over de bloemen leggen. Ik heb wat angelina bewerkt met de strijkbout (bakpapiertje ertussen!) en dat her en der op wat bloemetjes gelegd. Ook heb ik een bloemetje geknipt uit de angelina en tussen de echte bloemetjes gelegd.

Vervolgens kwam de spunfab erover gevolgd door een laagje van een dun rood nylon sjaaltje. Volgens het artikel moest ik dat strijken (met een bakpapiertje erover!). Dat ging echter wel heel hard want al na een aantal tellen was een stukje van het sjaaltje weggesmolten.
Achteraf ben ik niet zo blij met de kleur van het sjaaltje. De kleuren van de bloemen zijn nu minder mooi. De bloemetjes zelf zijn ook minder goed te zien. Op de foto zijn ze beter te zien dan in het echt. De foto's zijn 's avonds gemaakt met flits, vandaar de weerspiegeling.



Om de bloemen meer zichtbaar te maken, ben ik ze (machinaal) gaan borduren met wat geel en paars garen. Daar ben ik nog niet helemaal klaar mee, maar ik weet niet zeker of ik het nog afmaak. Dit is een probeerseltje dus dat kan ook zo in de map. Dan kan ik ook mooi zien of er na een tijdje toch nog rot optreedt in de bloemen.
(Deze foto is overdag genomen, daardoor wijken de kleuren af van de andere foto's.)


Al met al vind ik het resultaat niet geweldig. Toch wil ik het nog een keer doen. Daarvoor heb ik al wat katoenbatist geverfd, met lichtere kleuren deze keer. Ook wil ik dan een lichte chiffon gebruiken als afdekkende laag. Ik heb echter alleen zijden chiffon en ik ben bang dat dat helemaal weg zal smelten. Heeft iemand dat wel eens geprobeerd?

This weekend I tried a technique described in a Dutch quilting magazine by Sussanne Sarnowski. It's a technique that uses pressed blooms, sheets and grasses. By ironing these plant parts you avoid pressing them for weeks. These materials are applied to fabric.
The photo's show the steps I took to create the small piece of "flowered fabric" shown at the end. The result is not quite what I'd hoped, probably because I used a red tinted chiffon like fabric as a last layer over the flowers. I am planning to try this technique again but then I will use a white sheer material.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb dit nooit gedaan maar vind het zo leuk dat ik er vast een keer aan ga beginnen.gelukkig droog ik in de zomer altijd wat bloemen en blaadjes....
Heel erg leuk!
Groet Marrie-Jette.

neeftje zei

joh wat gaaaaf, heerlijk experiment! ik had het artikel ook gelezen en het lijkt me super om een keer te doen! groetjes

Aart zei

Moedig van je om deze proef te doen. Wacht maar af als straks alles weer gaat groeien en bloeien. Geranium blaadjes zijn goed te strijken, mooi zijn de blaadjes met de rand.
http://quiltaart.blogspot.com

ina zei

hoi Dea, leuk experiment hoor - ik ga er zeker mee aan de slag. Nu nog even niet want ja - ik ben nog wat aan het doen he? Zijden chiffon smelt niet in principe. Ook polyester organza's kun je wel strijken, zelfs wel vrij warm maar wel altijd met een bakpapiertje of teflonsheet ertussen.

Beth zei

I was wondering what you were going to do with those beautiful flowers. We're still under FEET of snow here. What a clover idea to iron the flowers. I have a friend who will love this idea (quiltordye). I will forward the URL to your site.

christina zei

Dat zijn ineens heel veel technieken die je hebt toegepast. En dan dat resultaat! Ik heb het peter net ook laten zien hoe goed jij de smaak te pakken hebt. Dit belooft wat voor de toekomst. Fantastisch zoals je bezig bent.

Anoniem zei

hoi Dea, ik lees je blog met plezier (maar schrijf niet altijd een reactie). Leuk ziet je experiment eruit. Wanneer ik jou resultaat zie, ga ik het zeker ook een keer uitproberen.
groetjes Franny

Anoniem zei

Hoi Dea,
Je post is alweer van even geleden, maar ik ben nu ook met dat projectje bezig en kwam via google bij jou. Ik heb hortensiabloemetjes gedroogd en die zijn ook heel mooi te gebruiken! Ik ben benieuwd hoe het bij mij zal worden,
Groetjes!