zondag 6 maart 2011

Huiswerk / Homework

Vandaag had ik het druk met mijn huiswerk. ;-) Hier nog een keer de proefjes van dinsdagavond.


Ik heb het soluvlies van het linkerproefje opgelost met water. Ik hoop dat er een klein beetje lijm in blijft zitten zodat het 'lapje' niet helemaal slap wordt, maar een klein beetje stevig blijft. Daarom heb ik er geen water overheen laten stromen maar heb ik het nat gespoten met een plantenspuit. Ongeduldig als ik ben, probeerde ik het daarna droog te föhnen met de föhn op de laagste stand. Daardoor zijn de steekjes wat uit vorm geraakt. Snel de föhn weer uit dus en afwachten hoe het verder opdroogt.


Het tweede proefje moest ik ook nog borduren dus daar heb ik me vanmiddag mee vermaakt. Om te zorgen dat alle stofjes en garens goed vastzitten, moet het geheel flink worden geborduurd. Er gaat dus aardig wat garen in zitten en, omdat ik veel verschillende garens wilde gebruiken, heel wat gewissel van klosjes en spoeltjes.
Eenmaal op gang gekomen, vond ik het erg leuk om te doen. Ik koos ervoor een hart te maken. De buitenste randen heb ik vrij geborduurd (met het transport naar beneden). Daarna volgen twee randen met siersteken, waarvan één rand met metalic verloopgaren (net als het hart in het midden). De binnenkant van het hart heb ik verder opgevuld met vrij borduren. De rand om het binnenste hart heb ik geprobeerd te meanderen. Op een quilt gaat me dat redelijk af maar hier werden de lijnen jammer genoeg niet zo vloeiend. Ik weet niet goed hoe dat komt.
Mijn bedoeling was dat overal rondom nog strookjes stof en draadjes zouden uitsteken, linksboven zat ik echter dichter op de rand dan ik door had. Het uiteindelijke resultaat vind ik echter helemaal niet verkeerd, voor een proefje.Waarschijnlijk komt dit proefje een keer op een tas terecht, als versiering.

Today I finished my work from last tuesday.The first piece I just sprayed with water to dissolve the glue. I tried to dry it with a hairdryer, but that messed up the stitches a bit. Now I'll have to be patient (yeah, right) and let it dry on its own.
The other piece had to be machine embroidered still, so that's what I've been doing today. There were supposed to be pieces of fabric and thread sticking out all around the edge of the heart, but I didn't notice I was embroidering so close to the border. But I think it looks okay, considering this was a test and I had fun making it! It'll probably end up on a bag or something like that, as decoration.

3 opmerkingen:

marjolijn zei

Ik heb de soluvlies toen wel onder stromend water uitgespoeld, maar ik had het lapje met spelden vastgemaakt op een piepschuim ondergrond. Het bleef later inderdaad nog wel wat stijver. Als je het laat drogen met de spelden op dat piepschuim blijft het ook heel erg mooi in vorm.

Christina Fokkema zei

wow, ik ben diep onder de indruk.

Als je boven en ondergaren van verschillende kleuren gebruikt, hoef je niet steeds te wisselen. Je draait gewoon je borduurring om.

Nienke zei

Een geweldig hart inclusief goede tips, dank je wel!